De kritische leerkracht

pp.18-21_Van der Veen_JSW september 2017_LiteratuurRegelmatig hoor of lees je als leerkracht dat je een kritische, onderzoekende houding moeten hebben. Waarschijnlijk zullen veel leerkrachten het eens zijn met deze uitspraak. Maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Wat houdt een kritische, onderzoekende houding in en hoe kan een dergelijke houding worden toegepast? Ontdek richtlijnen om constructief de inrichting van het onderwijs binnen je school of klas ter discussie te stellen, met als doel het steeds weer te verbeteren.

Laten we met de volgende zin beginnen: ‘Om alles uit iedere leerling te halen, moeten we onderwijs op maat bieden.’ Deze uitspraak klinkt aannemelijk. Menig leerkracht zal benadrukken dat we inderdaad rekening moeten houden met iedere leerling en dat onderwijs op maat dus logischerwijs nodig is. Het wordt minder logisch (en wenselijk?) als we weten dat onderwijs op maat ook een voedingsbodem kan zijn voor kansenongelijkheid (Hirsch, 2016).

Het moeras van de praktijk
Het hiervoor beschreven voorbeeld maakt duidelijk dat wanneer iets intuïtief goed lijkt, dit niet altijd zo hoeft te zijn. Neem bijvoorbeeld het idee dat gemotiveerde en betrokken leerlingen meer leren en dat het onderwijs moet inzetten op motivatie en betrokkenheid. Ook dit klinkt misschien aannemelijk. Toch is een sterkere motivatie geen garantie voor betere prestaties (zie Ashman, 2016; Kirschner, 2016). Wanneer een leerling druk bezig is met een activiteit, betekent dat niet dat een leerling meer leert dan wanneer een leerling voor zich uit starend naar een leerkracht luistert.

Wil je verder lezen maar heb je nog geen abonnement? Klik dan hier.
Heb je een abonnement en wil je digitaal verder lezen? Klik dan hier.