Het belang van onderzoek

pp.40-43_Kock-de Beijer_JSW maart 2018_JollesOp 20 januari 2018 vond de derde editie van ‘ResearchEd Amsterdam’ plaats op het Herman Wesselink College in Amstelveen. ResearchEd is een congres voor iedereen die meer informatie zoekt over onderzoek op onderwijsgebied. Het is bedoeld voor leerkrachten die zichzelf willen verbeteren door zich te verdiepen in onderzoek en dit in de praktijk willen verwerken. En zich op deze manier onafhankelijk kunnen opstellen.

In de aula van het college opende founder Tom Bennett de dag. Met zijn openingswoorden benadrukte hij het belang van onderzoek naar goed onderwijs. Hij deed dit op humoristische wijze door zich eerst eens te verbazen over hoeveel mensen er aanwezig zijn. Hij ging er maar van uit dat we niet aan onze haren naar de conferentie zijn gesleept en dat iedereen geheel vanuit eigen interesse is gekomen om zich te laten inspireren, te leren en met elkaar in gesprek te gaan over onderwijs. En onszelf er maar weer eens van te overtuigen dat onderzoek echt heel belangrijk is. Wat werkt in de klas? Hoe bereikt het onderzoek de school? En dat je echt niet alleen op je ‘guts, head and heart’ kunt afgaan. Zo zullen onderzoekers ons eveneens gedurende de dag steeds op het hart drukken dat teruggrijpen op onderzoek noodzakelijk is. Al was het alleen maar omdat er elke zoveel jaar een nieuwe minister wordt aangesteld die het roer omgooit en nieuwe lijnen met nieuw bijhorend onderzoek uitzet waardoor oud onderzoek in een la belandt. Mensen die op de werkvloer staan en werken met leerlingen zullen de onderzoeken moeten blijven volgen, er steeds de kern uit moeten blijven halen en er hun voordeel mee doen.

Schoolculturen
Geïnteresseerd in het verhaal van Bennett besloot ik na de opening al af te wijken van mijn geplande ronde langs de workshops en naar zijn verhaal te luisteren. Bennett sprak over culturen op school en over hoe je als school gedrag kunt optimaliseren. De kern van het verhaal was dat wanneer je als team hierover afspraken maakt, je je hier consequent aan moet houden. Welke afspraken dit zijn, is voor elke school weer anders, doe voor je eigen school wat jij denkt dat het beste werkt. Want, zoals Dylan Wiliam zegt: ‘Nothing works everywhere, everything works somewhere.’ Deze quote kwam vaker terug gedurende de dag. Er zal alleen verbetering optreden binnen je schoolcultuur wanneer alle leerkrachten afspraken omarmen en de bedachte interventies altijd toepassen. Spreek met elkaar af hoe je dit terugziet in de klas, op het plein of zelf tijdens een schooluitje. Samen consistent zijn en hoge verwachtingen hebben. Samen ontwerp je een stevige cultuur, bouw je deze op en houd je je hieraan. En van grote invloed is hierbij hoe een team wordt meegenomen door de schoolleider. Hoe de school geleid wordt, is minstens zo belangrijk. Schoolleiders moeten ervoor zorgen dat nieuwe routines worden gebouwd, succesvol zijn en geborgd worden.

Wil je verder lezen maar heb je nog geen abonnement? Klik dan hier.
Heb je een abonnement en wil je digitaal verder lezen? Klik dan hier.