Principes van doelbewuste training

pp.18-21_Peeters en Verlinden_JSW december 2017_VaardigheidMeer ‘vlieguren’ maken, maakt je nog geen betere leerkracht. Onderzoek laat zien dat doelbewuste training nodig is om je vaardigheden te verbeteren. Hoe kun je aan de slag gaan met principes van doelbewuste training om zo je eigen lespraktijk te verbeteren?

In JSW november staat Wilbrink (2017) stil bij een recent boek van Ericsson en Pool (2016) Piek, waarin de uitgangspunten van deliberate practice, ofwel doelbewuste training, voor een breed publiek toegankelijk zijn gemaakt. Volgens Ericsson is de rol van aangeboren talent verwaarloosbaar, maar bezitten mensen die topprestaties leveren een gemeenschappelijke eigenschap: het doelbewust ontwikkelen van vaardigheden.

Urenlang oefenen
Ook tienduizenden uren oefenen is geen garantie dat je ergens heel goed in zult worden. Het voortdurend herhalen van een activiteit (ook wel naïeve training genoemd) in de verwachting dat die herhaling vanzelf zal leiden tot verbetering van je prestaties werkt niet. Een honkbalspeler die dag in dag uit oefent door doelloos tegen een bal te slaan zal zijn prestaties niet noodzakelijkerwijs verbeteren. Een leraar die al jaren lesgeeft zal dat ook niet vanzelf steeds beter doen. Het verschil tussen een amateur en een grootmeester is hoe je die uren besteedt (Ericsson & Pool, 2016).

Doelbewuste training
Bij doelbewuste training staat het besef van wat het doel is en hoe daarnaartoe gewerkt moet worden voorop. Uiteraard is voortdurend herhalen belangrijk om ergens goed in te worden, maar die herhaling dient dan wel doelbewust te worden gedaan. Doelbewuste training bestaat uit een vijftal principes (Deans For Impact, 2017; Ericsson & Pool, 2017).

Comfortzone
De training vindt plaats buiten iemands comfortzone. Als je aan de slag gaat met de principes, stel jezelf dan de vraag ‘Waar wil ik in uitblinken?’ Diverse vragen kunnen je helpen om die vraag te beantwoorden. Wat kan ik nu nog niet goed (genoeg)? Welk vaardigheden liggen nu nog buitenmijn comfortzone? Ben ik er wel gemotiveerd voor? Bij doelbewuste training hoeft het doel niet leuk te zijn, het mag best een beetje schuren. Lesgeven is een uitdagende taak. De noodzakelijke vaardigheden om deze uitdagende taak zich eigen te maken, leren (beginnende) leerkrachten niet door toeval. Het is belangrijk dat ze hierin begeleid worden. Een traject of programma dat omschrijft wat van een (beginnende) leerkracht verwacht wordt, wat hij/zij moet kunnen en waar ze ondersteuning kunnen vinden in met name de eerste jaren, kan hen hierbij helpen.

Wil je verder lezen maar heb je nog geen abonnement? Klik dan hier.
Heb je een abonnement en wil je digitaal verder lezen? Klik dan hier.