Spelenderwijs vaardigheidsgesprek

meet2create in HelmondDe ontwikkeling van kinderen gaat verder dan het cognitieve vlak. Er is steeds meer bekend over en aandacht voor de executieve vaardigheden. Hoe maak je kinderen in woord en beeld eigenaar van hun persoonlijke ontwikkeling en hoe breng je deze op het gebied van werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en het leren leren in kaart?

We kennen allemaal de uitblinkers van de klas: kinderen die een zichtbare voorsprong op de leerstof hebben. Kind tevreden, blije leerkracht en trotse ouders. Dit klinkt fantastisch, maar is het dat ook? Helpt het je om verder te komen in je ontwikkeling en betekent het bovenstaande automatisch een succesvolle start op de middelbare school? Waarschijnlijk niet. Hoe kun je dit als leerkracht ombuigen?

Passend aanbod
Er is steeds meer aandacht voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw. Bekend is inmiddels dat het, om een werkelijke inspanning te leveren en écht tot leren te komen, belangrijk is dat de aangeboden opdrachten het niveau van het kind zodanig overstijgen dat het kind als het ware wordt uitgenodigd om een beetje op zijn tenen te lopen. Op veel scholen zijn deze opdrachten omgezet in een structureel aanbod. Te denken valt bijvoorbeeld aan het spelen van Smartgames, het laten ontwerpen van een bouwvoorbeeld of het laten experimenteren met materialen. Ook programmeren en filosoferen hebben vaak een plek gekregen in de klas.

Moeilijk genoeg?
Omdat dit onderwerp ons, als excellentie coördinatoren van de scholen waarop we werken, aanspreekt en we van het bestuur de kans kregen hiermee aan de slag te gaan, zijn we met diverse leerkrachten van scholen in gesprek gegaan. Zij bieden onderbouwde differentiatie aan die staat als een huis. Toch is dit niet voor alle kinderen toereikend. Om het passende aanbod op het didactische vlak aan te kunnen, is meer nodig. De functies in je brein die het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is, noemen we de executieve functies. Guare en Dawson (2009), de auteurs van Slim maar…, onderscheiden elf vaardigheden. Wanneer (een deel van) deze vaardigheden niet goed ontwikkeld zijn, kan een kind niet voldoende tot ontwikkeling komen.

Wil je verder lezen maar heb je nog geen abonnement? Klik dan hier.
Heb je een abonnement en wil je digitaal verder lezen? Klik dan hier.