Tussen imago en identiteit

pp.18-21_Van der Pol_JSW maart 2018_VerhaalIn veel media staan negatieve berichten over het onderwijs. De hele sector heeft er last van. Het imago van het onderwijs en je school doet ertoe. En zelfs het imago van je klas, zoals schrijver Jacques Vriens al beschreef in zijn boektitel Die rotschool met die fijne klas. Sta daarom stil bij het belang van imago. Wat zijn oplossingen voor de lange termijn?

Imago is het beeld dat van een persoon of instelling bestaat. Met de nadruk op dat laatste woord: het imago bestaat, je hebt er zelfs pas in tweede instantie invloed op. Het is een beeld dat anderen van jou en van je school hebben. Voor een goed imago moet je hard werken. Je bent het zo kwijt en het kost veel tijd, zweet en tranen voordat je het herwonnen hebt. Je kunt in de klas nog zulke mooie dingen doen, als anderen het niet zien of andere verwachtingen hebben, is het voor alle partijen niet goed. Jij werkt hard en niemand ziet het: ouders zijn ontevreden en de kinderen zitten er tussenin, loyaal aan hun ouders en de leerkracht. Op korte termijn kun je van alles doen, maar voor de lange termijn is het zaak om een duidelijke identiteit te hebben. Een sterke ruggengraat, een goed verhaal en daar aan vast blijven houden. Vanuit je waarde, met zicht op je publiek.

Wat is goed?
Wat is goed onderwijs? Ouders hebben wensen en eisen, het bestuur heeft haar kader, de Inspectie van het Onderwijs heeft indicatoren. Het gaat erom dat je als school helder hebt wat jullie goed onderwijs vinden in relatie met wat de buitenwereld goed vindt. Q*Primair beschreef in 2005 al vijf vragen van kwaliteitszorg: (1) Doen we de goede dingen?, (2) Doen we die dingen goed?, (3) Hoe weten we dat?, (4) Vinden anderen dat ook? en (5) Wat doen we met die wetenschap. Vooral vraag 4 is nu van belang: vinden anderen ook dat we het goed doen (Polderman & Sirre, 2005)?

Wil je verder lezen maar heb je nog geen abonnement? Klik danĀ hier.
Heb je een abonnement en wil je digitaal verder lezen? Klik danĀ hier.